Zengin kültür ve gelenekleriyle öne çıkan Kahramanmaraş, tarih boyunca birçok değerli geleneği bugüne taşıdı. Şehrin zengin kültürel dokusu, iğne oyası gibi birçok geleneksel el sanatının yaşatılmasına da olanak sağlıyor.  Yeni gelinlerin çeyizlerini süsleyen el emeği ürünler, kadınların özenle işledikleri bir sanat eseri olarak değerini koruyor. Kahramanmaraş'ta kadınlar, bir araya gelerek birbirlerinden yeni iğne oyası modelleri öğretiyor ve bu değerli el sanatını yaşatıyorlar. Bu buluşmalar, sadece işlemeleri birbirine öğretmekle kalmıyor, aynı zamanda sosyal bir etkinlik olarak da kadınların bir araya gelmesini sağlıyor. Aksesuar ve başörtüsü süslemesi olarak kullanılan bu işlemeler,  kadınların kızlarının çeyizine koymak ve aile bütçesine katkıda bulunmak amacıyla da yapılıyor. Kahramanmaraş ve çevresinde yapılan iğne oyası, birçok farklı alanda kullanılıyor. Tülbent, demor, mangol, yağlık, namaz örtüsü, vitrin örtüsü, bohça, havlu ve mendil kenarları gibi birçok eşya, bu eşsiz oyalarla süsleniyor. Son yıllarda ise kıyafet tarzındaki değişimlerle birlikte, iğne oyası süslemeleri fular, broş ve gerdanlık süslemelerinde kullanılarak öne çıkıyor.

Maxresdefault-16

İĞNE OYASI SANATINDA TEKNİKLER VE RENK SEÇİMİ

İğne oyası, yalnızca iplikle değil, aynı zamanda boncuklarla da yapılabiliyor. Kullanılacak kumaş çeşidi, rengi, oyanın adı ve kullanım alanı gibi kriterlere göre sınıflandırılan iğne oyasında, kumaşın kenarlarının düzgün kesilmesi ve zürafa tekniğiyle kıvrılarak düzgünleştirilmesi büyük önem taşıyor. Kadınların en önem verdiği oyanın alt tabanını oluşturan zürafa işleminin muntazam yapılması, oyanın genel görünümünü etkiliyor. Naylon ipliğin ilmeklerle şekillendirilmesinde çeşitli teknikler kullanılıyor. Zürafa, artırma, eksiltme, üçgen ilmek gibi teknikler, istenen şekil ve büyüklükte oyalar elde etmek için kullanılıyor. İğne oyasında genellikle yeşil iplik taban renk olarak tercih ediliyor. Adeta bir çim görüntüsü veren bu taban renk çiçeklerin doğal rengine göre de motifler yapılarak oluşturuluyor. Ana ve ara renkler kullanılarak istenen figürler elde ediliyor. İnce işçilikle yapılan ve uzun uğraşlar ve emek gerektiren geleneksel el sanatı,  Kahramanmaraşlı kadınların elinde yaşatılmaya ve gelecek nesillere aktarılmaya devam ediyor. İğne oyasının göz alıcı renkleri, zarafeti ve özgünlüğü, geçmişten günümüze uzanan bir kültürel miras olarak yerini ve önemini korumaya devam ediyor.

Muhabir: MELİKE ALGAN